H“ιερή” αρχιτεκτονική του Mario Botta από την Ιωάννα Χαλάτση

Mario Botta

Mario Botta

από την Ιωάννα Χαλάτση– αρχιτέκτων*

Κι όμως, η μικρή κοινότητα Evry, στην περιοχή των νότιων προαστίων του Παρισιού, διαθέτει έναν από τους πιο σημαντικούς σύγχρονους ναούς, που χτίστηκε στις αρχές του 1990. OΚαθεδρικός Ναός της Αναστάσεως αποτελεί ένα από τα πιο εμβληματικά έργα της αρχιτεκτονικής του Mario Botta.

«Σκεφτόμουν πως, αν ήθελα να σχεδιάσω τον «Οίκο του Κυρίου», στην πραγματικότητα έπρεπε να σχεδιάσω ένα φιλόξενο «Σπίτι για τον άνθρωπο»… Ένα συλλογικό χώρο, όπου η ιστορία και η μνήμη κατοικούν. Ναι, πιστεύω πως ο Καθεδρικός Ναός είναι μια αναγκαιότητα για τον άνθρωπο: είναι ο χώρος που του προσφέρει στιγμές σιωπής, προβληματισμού και προσευχής…» αναφέρει στην προσωπική του ιστοσελίδα ο Ελβετός αρχιτέκτονας.

03

Το κυλινδρικό σχήμα του ναού, που μοιάζει να αποκόπτεται απότομα μέσα από μια δυναμική λοξή κίνηση, αποτελεί έναν ιδιαίτερα ασυνήθιστο χειρισμό για τα δεδομένα της θρησκευτικής αρχιτεκτονικής. Χρησιμοποιώντας σύγχρονα υλικά με βιομηχανικό χαρακτήρα, ο Καθεδρικός δανείζεται τη γεωμετρική φόρμα ενός κόλουρου κυλίνδρου, ενώ οι τοίχοι που πλαισιώνουν το χώρο αποτελούνται συνολικά από 80.000 τούβλα, που φέρουν γεωμετρικά μοτίβα.

04

Η κυκλική κάτοψη επιλέχθηκε από τον Botta ως μία γεωμετρική μορφή που υποδηλώνει τη συγκέντρωση ανθρώπων στον ίδιο χώρο και, κατ’ επέκταση, την έννοια της συνύπαρξης. Στον εσωτερικό χώρο κυριαρχεί ο άπλετος φυσικός φωτισμός, που εισέρχεται από τη γυάλινη  οροφή και διεισδύει στον κύριο χώρο του ναού, προκαλώντας ένα μεταβαλλόμενο σύστημα φωτοσκιάσεων.

05

Ο ναός εμφανίζεται αρμονικά εντεταγμένος στον αστικό ιστό, ωστόσο δεν ήταν λίγες οι αντιδράσεις που προκάλεσε η μοντέρνα και λιτή αισθητική που υιοθετεί, αναφορικά με την έλλειψη σεβασμού προς τον παραδοσιακό συμβολισμό της Καθολικής Εκκλησίας.

06α

Ο ευφυής συμβολισμός του αρχιτέκτονα, που αποτελεί και ένα προσωπικό του σχόλιο επί του αρχιτεκτονικού του δημιουργήματος, είναι η καθοριστική επιλογή να διαμορφώσει ένα ιδεατό «στέμμα» στην οροφή του κτιρίου,τοποθετώντας 24 φλαμουριές σε κυκλική διάταξη. Χρησιμοποιώντας το ίδιο το φυσικό στοιχείο, ο Botta συνθέτει ένα μνημείο για το σύγχρονο άνθρωπο. Και δημιουργεί ένα σύμβολο ζωής.

07

*H Ιωάννα Χαλάτση είναι μέλος των  pro.plus.ma arkitektones , για τους οποίους μπορείτε να διαβάσετε  πατώντας εδώ

Επίσης μπορείτε να κάνετε like στη σελίδα τους στο facebook http://www.facebook.com/pro.plus.ma.arkitektones?fref=ts

 

You may also like