Στο Yale, ΜΙΤ ή Harvard μέσω υπολογιστή;, από τη Θεοδώρα Μπάκα

desk pcΈχεις ακούσει για τα MOOCs; Αν όχι, ήρθε η ώρα να γνωρίσεις τη νέα επανάσταση στο χώρο του e-learning. Πρόκειται για μια καινοτομία που έχουν εισαγάγει τα μεγαλύτερα και πιο φημισμένα εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού. Με τη βοήθεια της τεχνολογίας, η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση μπαίνει σε δρόμους που κάνουν την καθολική πρόσβαση στη γνώση πραγματικότητα.

Τι εννοώ; Αρχικά, ας μιλήσουμε για τα αρχικά: MOOCs σημαίνει Massive Open Online Courses, δηλαδή Μαζικά Ανοιχτά Διαδικτυακά Μαθήματα. Κορυφαία πανεπιστήμια του εξωτερικού, όπως το MIT, το Yale, το Harvard και άλλα διαμορφώνουν τη διδακτέα ύλη των μαθημάτων τους με τρόπο ώστε να μπορέσουν να την ανεβάσουν διαδικτυακά, είτε σε δικά τους site είτε σε πλατφόρμες που φιλοξενούν ανάλογο εκπαιδευτικό υλικό, προκειμένου να έχει πρόσβαση ο οποιοσδήποτε από εμάς. Ο αριθμός των προσφερόμενων μαθημάτων αυξάνεται διαρκώς, καθώς ολοένα περισσότερα εκπαιδευτικά ιδρύματα μπαίνουν στο χορό της καινοτομίας.

Ο εν δυνάμει φοιτητής μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε μια ευρεία γκάμα μαθημάτων που καλύπτει όλα τα γνωστικά πεδία. Στη συνέχεια εγγράφεται και ξεκινά να παρακολουθεί και να συμμετέχει. Τόσο απλά και χωρίς ουδεμία γραφειοκρατεία. Το κόστος είναι είτε μηδενικό είτε συμβολικό.

Κάθε μάθημα έχει δική του σελίδα στην οποία ο φοιτητής μπορεί να περιηγηθεί, να παρακολουθήσει τις νέες διαλέξεις μέσω video on demand, να υποβάλλει τις εργασίες του και να συμμετέχει στo forum. Πρόκειται δηλαδή για το διαδικτυακό αμφιθέατρο, μια e-class όπου ανεβαίνουν όλες οι δημοσιεύσεις από τους καθηγητές προς τους φοιτητές και αντίστροφα.

Οι διαλέξεις ανανεώνονται σε εβδομαδιαία βάση και χωρίζονται σε θεματικές ενότητες που συμβαδίζουν με τη διδακτέα ύλη. Το μάθημα διαρκεί συνήθως μία έως δύο ώρες την εβδομάδα και χωρίζεται σε μικρότερα βίντεο. Η αξιολόγηση είναι επίσης εβδομαδιαία διαδικασία, ενώ οι εργασίες και τα τεστ πρέπει να υποβληθούν από τη μεριά του φοιτητή εντός συγκεκριμένου χρονικού ορίου. Η διόρθωση των τεστ είναι αυτοματη και η βαθμολογία δίνεται λίγο μετά την υποβολή των απαντήσεων.
Όπως καταλαβαίνεις, η διαδικτυακή τάξη του κάθε μαθήματος είναι υπεράριθμη. Αυτό συνιστά πρόκληση και για τους ίδιους τους καθηγητές. Το αμφιθέατρο γίνεται εν δυνάμει παγκόσμιο την ίδια στιγμή που από τη μεριά του φοιτητή η παρακολούθηση είναι εξατομικευμένη. Αυτό σημαίνει πως είμαστε σε θέση να «καταναλώσουμε» τη γνώση με τους δικούς μας ρυθμούς, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να ανατρέξουμε σε ένα κομμάτι της διάλεξης αργότερα ή ακόμα και να την αναπαράγουμε ξανά αυτούσια. [quote_right]Μην ξεχνάς βέβαια πως όλα αυτά είναι δυνατά από την άνεση του υπολογιστή σου και είτε δωρεάν είτε έναντι συμβολικού αντιτίμου.[/quote_right]

Οι καθηγητές αναγνωρίζουν πως ο μεγάλος αριθμός της συμμετοχής είναι εμπόδιο στην επικοινωνία μεταξύ των ίδιων και των φοιτητών. Ωστόσο, αντί να θεωρήσουν αυτή την πτυχή των ανοιχτών μαθημάτων ανασταλτικό παράγοντα, έρχονται να τονίσουν τη χρησιμότητα των forum ως πυρήνων συνεργατικής μάθησης της e-class. Γι’ αυτό ενθαρρύνουν τους φοιτητές να υποβάλλουν τις ερωτήσεις τους σε αυτά, εκμεταλλευόμενοι ακριβώς τον ανοιχτό και εν δυνάμει παγκόσμιο χαρακτήρα των μαθημάτων. Στην τάξη του μέλλοντος όλοι είναι καλοδεχούμενοι και η γνώση που παράγεται συνεργατικά.

edulogoΤι γίνεται όμως με την πιστοποίηση; Με άλλα λόγια, κατά πόσο μετράει ως επιπλέον προσόν στην αγορά εργασίας η παρακολούθηση περιεχομένου που είναι ανοιχτό σε όλους και μάλιστα μέσω διαδικτύου; Η απάντηση θα μπορούσε να έγκειται στο γεγονός ότι η εγγραφή και παρακολούθηση σε ένα ανοιχτό online μάθημα δεν προϋποθέτει απαραίτητα την επιτυχή ολοκλήρωσή του. Κάθε ενότητα συνοδεύεται από το αντίστοιχο τεστ αξιολόγησης. Η επίδοση του φοιτητή πρέπει να ανταποκρίνεται σε ένα ποσοστό επιτυχίας, εφόσον θέλει να αποκτήσει τελικά πιστοποιητικό παρακολούθησης.

Ωστόσο είναι στην διακριτική ευχέρεια του εργοδότη να αναγνωρίσει την πειθαρχία και τη συνέπεια μιας τέτοιας προσπάθειας.

Αυτό που πιστεύω ότι τελικά θα σε πείσει να ξεκινήσεις είναι η δική σου επαφή με αυτήν την καινούρια εμπειρία μάθησης. Γι’ αυτό ακολουθεί λίστα με ορισμένα από τα κορυφαία site που προσφέρουν MOOCs. Μην ξεχνάς πως με ένα google search μπορείς να βρεις επιπλέον site ή μαθήματα. Σκέψου λοιπόν τι θα σε έκανε να ξανακαθίσεις στο θρανίο του 21ου αιώνα και μην αργείς! Η επόμενή σου καριέρα ίσως είναι ένα κλικ μακριά! Άλλωστε, ποιος είπε ότι το σερφάρισμα στο διαδίκτυο είναι χαμένος χρόνος;

1) http://oyc.yale.edu/ Ναι, ναι, καλά διάβασες, Yale. 2) http://oli.cmu.edu/ Carnegie Mellon University. 3) http://ocw.mit.edu/index.htm Τα ανοιχτά μαθήματα του MIT. 4) http://www.coursera.org και 5) http://www.udely.org πλατφόρμες που συνεργάζονται με πανεπιστήμια 6) http://www.apple.com/education/ipad/itunes-u/ iTunesU Free Courses 7) https://www.edx.org/ 8) https://www.udacity.com/

Βίντεο που επεξηγεί τι είναι τα MOOCs και γιατί δεν είναι απλά άλλη μια διαδικτυακή τάξη αλλά μια εμπειρία:

Για περισσότερες πληροφορίες για τη Θεοδώρα Μπάκα, διαβάστε εδώ

You may also like