“Less… is More”, από τους pro.plus.ma arkitektones

από την Ιωάννα Χαλάτση-αρχιτέκτων*

Ο Ludwig Mies van der Rohe (1886-1969) θεωρείται ένας από τους τρεις σημαντικότερους αρχιτέκτονες του 20ου αιώνα, δίπλα στον Le Corbusier και τον Frank Lloyd Wright.

Με το έργο του σφράγισε ανεξίτηλα την Καλλιτεχνική Σχολή του Bauhaus και επέδρασε καταλυτικά στην εξέλιξη της μοντέρνας και σύγχρονης αρχιτεκτονικής.
03
O Mies δημιούργησε ένα νέο αρχιτεκτονικό ύφος, βασισμένο στην ακραία σαφήνεια και απλότητα. Τα κτίρια του αποπνέουν την καθαρότητα μιας απλής γεωμετρικής δομής, μέσα από αυστηρές γραμμές και προσεγμένες αναλογίες. Η ψυχρή ομορφιά που προδίδουν στην αρχιτεκτονική του το μέταλλο και το γυαλί συνδυάζονται με ισορροπημένες και άκρως ορθολογικές μορφές.
06 05
Το πάθος του Mies για τη λεπτομέρεια, το οποίο εκφράστηκε μέσα από κομψούς και ταυτόχρονα αυστηρούς χώρους, ήταν κι αυτό που γέννησε τον περίφημο αφορισμό “God is in Details” (Ο Θεός κρύβεται στις λεπτομέρειες).
07
Ορόσημο στην καριέρα του Mies van der Rohe ήταν η συμμετοχή του στη Διεθνή Έκθεση της Βαρκελώνης το 1929, με το περίφημο Γερμανικό Περίπτερο. Το Περίπτερο διαμορφώνεται πάνω σ’ ένα υπερυψωμένο βάθρο. Μεταλλικές επιχρωμιωμένες κολόνες στηρίζουν μια επίπεδη στέγη από οπλισμένο σκυρόδεμα, διαμορφώνοντας με τον τρόπο αυτό μια αρχιτεκτονική απαλλαγμένη από κάθε περιττό στοιχείο. Ο χώρος ορίζεται από ελεύθερα διατεταγμένους τοίχους, επενδυμένους με πράσινο μάρμαρο Τήνου και μεγάλα ανοίγματα. Τη συνολική σύνθεση ολοκληρώνουν δύο ρηχές ορθογώνιες λιμνούλες. Στο Περίπτερο της Βαρκελώνης παρουσιάστηκε για πρώτη φορά η περίφημη και διαχρονική πλέον Barcelona Chair του Mies.
RH1441-2
Η εξοχική κατοικία Farnsworth (1951) κατέχει μια ιδιαίτερη θέση στην ιστορία της αρχιτεκτονικής. Είναι η πρώτη φορά που η κατοικία παίρνει τη μορφή ενός γυάλινου όγκου με ενιαίο εσωτερικό, έχοντας ως μοναδικό κλειστό χώρο το λουτρό. Το στοιχείο της απόλυτης διαφάνειας ταυτίζεται στην αρχιτεκτονική με την κατασκευαστική ειλικρίνεια και την κρυστάλλινη καθαρότητα. Από την άλλη, με τον τρόπο αυτό γίνεται φανερή η εσωτερική ζωή των κατοίκων, “απογυμνώνοντας” την ταυτότητά τους. Το γεγονός πως η κυρία Farnsworth μήνυσε τον Mies van der Rohe για την αντιλειτουργικότητα του σπιτιού που της σχεδίασε, επιβεβαιώνει ακριβώς αυτή την πρόθεσή της μείνει ακάλυπτη.
11
Το 1958 χτίζεται στη Νέα Υόρκη ο ουρανοξύστης Seagram, ένα ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο από γυαλί και ατσάλι, με κομψές αναλογίες. Ο ουρανοξύστης Seagram αποτελεί ένα τυπικό παράδειγμα αρχιτεκτονικής του Mies. Η ορθογώνια μορφή του κτιρίου με το μεταλλικό σκελετό στις όψεις και τις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες δίνει την αίσθηση ενός αυστηρά οργανωμένου συνόλου.
12
Η φιλοσοφία “Less is More”, που είχε διατυπώσει ο Mies van der Rohe για την αρχιτεκτονική, βρήκε στο έργο του την πιο εκφραστική εκδήλωσή της. Οι μορφές των έργων του καθιερώθηκαν παγκοσμίως ως σύμβολα της Μοντέρνας Αρχιτεκτονικής: μιας αρχιτεκτονικής απλής, με αυστηρό ύφος και εκλεπτυσμένες λεπτομέρειες.

 

 

*H Ιωάννα Χαλάτση είναι μέλος των  pro.plus.ma arkitektones , για τους οποίους μπορείτε να διαβάσετε  πατώντας εδώ

Επίσης μπορείτε να κάνετε like στη σελίδα τους στο facebook http://www.facebook.com/pro.plus.ma.arkitektones?fref=ts

You may also like