Κάτω τα χέρια απ’ το ξυπνητήρι! , από τη Δάφνη Στράτου

snoozeΌσο καλοκαιριάζει δε μπορώ να ξυπνήσω με τίποτα, ειδικά όταν πρόκειται για δουλειά! Λίγο τα ξενύχτια, λίγο ο φόρτος εργασίας και το αφράτο μαξιλάρι, δε μπορώ να ανοίξω τα μάτια μου! Αναβολή στην αναβολή για κανένα μισάωρο ή 2 με 3 ξυπνητήρια ανά τέταρτο είναι η συνταγή της επιτυχίας. Νομίζω ότι είναι αρκετοί που με καταλαβαίνουν, ίσως να συμπάσχουν κιόλας.

Το πήρα απόφαση, όμως, διάβασα πολύ, έψαξα, ρώτησα και βρήκα λύσεις για το πρόβλημά μας, αλλά και γιατί πρέπει να αποφεύγουμε τα πολλά ξυπνητήρια.

Λίγη ιστορία
Το 1956, η εταιρία General Electric παρουσίασε το πρώτο ξυπνητήρι με την επιλογή της αναβολής για λίγα επιπλέον λεπτά πολύτιμου ύπνου, υποσχόμενη ομαλότερο ξύπνημα. Αυτή η συσκευή ονομάστηκε Telechron 7H241 και ήταν η αρχή του κακού για αρκετά προβλήματα ύπνου χιλιάδων ανθρώπων ανά τον κόσμο.
telechron

Γιατί δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε την “αναβολή”
Η αναβολή 5 έως 15 λεπτών του πρωινού ξυπνήματος είναι στην πραγματικότητα ένα ψυχολογικό τρικ που δεν επιτρέπει στον οργανισμό να ξεκουραστεί και να ξυπνήσει σωστά, με συνέπεια το σώμα να νιώθει εξουθενωμένο ολόκληρη την ημέρα.

Έχετε ακουστά για τον ύπνο REM (rapid eye movement); Είναι μια κατάσταση λήθαργου, στην οποία πέφτει το σώμα κατά τη διάρκεια της νύχτας. Τότε είναι που βλέπουμε όνειρα και οι μύες του σώματος συσπώνται. Σε αυτή τη φάση βρίσκεται ο οργανισμός όσο πλησιάζει το πρωί και για να νιώσει ξεκούραστος πρέπει να τον απολαύσει ολόκληρο. Όσο νωρίτερα χτυπήσει το ξυπνητήρι τόσο πιο εξουθενωμένοι νιώθουμε. Με την αναβολή δε, το μυαλό πέφτει παρατεταμένα, όλο και βαθύτερα σε REM και μπορεί να λειτουργήσει σε σημείο χειρότερο κι από τη μέθη.

sonic bombΆσε το κακό να… βγει
Συνήθως, αυτό συμβαίνει λόγω έλλειψης ύπνου. Πρώτα πρέπει να ξεκουραστείτε και μετά να ρυθμίσετε το βιολογικό σας ρολόι στα ωράρια ύπνου. Είστε ικανοποιημένοι με 6.5 ώρες ή μήπως χρειάζεστε 8ωρη ξεκούραση για να επιβιώσετε; Από εκεί και πέρα είναι καλύτερο να βάζετε ένα και μόνο ξυπνητήρι, 20 λεπτά αργότερα, αλλά να ξυπνάτε την ώρα που το ρυθμίσατε.

Γρήγορες συμβουλές
Ένα παλιό κι αγαπημένο τρικ είναι το ξυπνητήρι ή το κινητό να βρίσκονται μακριά από το κρεβάτι, πολύ μακριά, ώστε να αναγκαστείτε να σηκωθείτε και να ξυπνήσετε.

Μπορείτε να συνδυάσετε το πρωινό ξύπνημα με μια συνήθεια που σας κάνει να αισθάνεστε όμορφα, όπως ένα μπάνιο, λίγη μουσική ή ένα καλό πρωινό. Έτσι ο οργανισμός καλομαθαίνει και συνδυάζει το ξύπνημα ως μια ευχάριστη συνήθεια που με τον καιρό θα γίνεται όλο και πιο εύκολα.

Την ώρα που θα σηκωθείτε, ζεστάνετε το δωμάτιο και απολαύστε τη μυρωδιά του καφέ σας, πριν τον πιείτε. Αυτό βοηθά στο ανενεργό, μέχρι εκείνη τη στιγμή, σώμα να ανακτήσει θερμοκρασία και ρυθμούς, ενώ το άρωμα του καφέ διεγείρει τον εγκέφαλο και τις αισθήσεις.

Προτιμήστε τον ύπνο στο απόλυτο σκοτάδι και μόλις σηκωθείτε από το κρεβάτι ανοίξτε τα παράθυρα. Με αυτό τον τρόπο ενεργοποιείται ομαλά κι ευχάριστα πρώτα ο εγκέφαλος και μετά το σώμα.

clocky1Έξυπνα γκατζετάκια
Τα τελευταία χρόνια κυκλοφορούν στην αγορά όλο και περισσότερα γκατζετάκια για υπναράδες. Λαμπρό παράδειγμα είναι το Clocky, ένα ξυπνητήρι που φέρνει πιο πολύ σε ρομπότ, έχει ρόδες και μόλις ενεργοποιηθεί φεύγει μακριά κάνοντας αρκετή φασαρία. Μπορεί να περάσει πάνω από χαλάκια και ρούχα, ακόμα και να κατέβει σκαλοπάτια, και κάθε φορά με διαφορετικό δρομολόγιο.

Για όσους κοιμούνται πολύ βαριά, υπάρχει το Sonic Bomb, με 113dB ήχο για ξυπνητήρι και 12V για να δονούν το κρεβάτι, το ξύπνημα μπορεί να γίνει πολύ τρομακτική διαδικασία.

Μακρoπρόθεσμες επιλογές
Σε ένα βάθος χρόνου, είναι προτιμότερο να έχετε ομαλά ωράρια ύπνου. Είναι καλύτερο να κοιμάστε τις ίδιες ώρες και η μεσημεριανή siesta να μην ξεπερνά τη μία. Έτσι ο ύπνος και η ξεκούραση έρχονται φυσικά κι αβίαστα.

Ακόμη, μην καταναλώνετε καφεΐνη, ζάχαρη και αλκοόλ πριν τον ύπνο. Μπορεί να τον διακόψουν ανά διαστήματα, ή να μη σας αφήσουν να κοιμηθείτε εξ αρχής.

Πλέον το μόνο που μένει να πω… Καλημέρα σας….

Περισσότερα για τη Δάφνη Στράτου, πατήστε εδώ

You may also like