Πώς μιλάμε στο παιδί για την χρήση της μάσκας;

Κάθε ηλικία χρειάζεται και συγκεκριμένο τρόπο προσέγγισης του θέματος.

               Λίγες εβδομάδες απομένουν για την επαναλειτουργία των σχολείων της χώρας, με τις διαβουλεύσεις επιστημόνων-υπουργείου Παιδείας να εντείνονται κάθε ημέρα που περνά. Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως επιβεβαίωσε προχθές ότι τα σχολεία θα ανοίξουν στις 7 Σεπτεμβρίου, επισημαίνοντας μάλιστα ότι δεν θα τεθεί σε ισχύ το σύστημα της εκ περιτροπής διδασκαλίας, υπογραμμίζοντας ότι θα ληφθούν αυξημένα μέτρα ασφαλείας για τα σχολεία, όπως η υποχρεωτική χρήση μάσκας.

Και όταν το παιδί θα πάει στο σχολείο, δεν θα είμαστε εκεί για να του φοράμε τη μάσκα, πρέπει εκείνο να μάθει πως δεν πρέπει να την αμελεί. Πώς όμως θα εξηγήσουμε στο παιδιά, ανάλογα με την ηλικία τους, τη σημασία αυτής της φαινομενικά απλής κίνησης που συμβολίζει πως νοιάζεται για το διπλανό του;

               Για τα νήπια (ηλικίες 2 έως 4 ετών):

               Σε αυτήν την ηλικιακή κατηγορία, το Α και το Ω είναι να θέσουν τη βάση οι γονείς και (πιθανώς) τα μεγαλύτερα αδέρφια. Επειδή, το παιδάκι λειτουργεί μιμητικά, θα ακολουθήσει το παράδειγμα της μαμάς και του μπαμπά. Επίσης, καλό είναι να δώσουμε στη χρήση μάσκας μία διάσταση παιχνιδιού. Μπορούμε να επιλέξουμε μία μάσκα με ένα χαρούμενο μοτίβο, ή αγαπημένους χαρακτήρες του παιδιού. Σε περίπτωση που το παιδί δει με φόβο τη μάσκα, μπορούμε να του δείξουμε φωτογραφίες άλλων παιδιών που ήδη φορούν τη δική τους ή να φορέσουμε μία μάσκα στο αγαπημένο τους λούτρινο ζωάκι ή την κούκλα τους. Σε αυτές τις ηλικίες τα παιχνίδια αυτά είναι (θα λέγαμε) οι καλύτεροι φίλοι του παιδιού κι εφόσον βεβαιωθούν πως αυτά είναι ασφαλή με τη μάσκα, τόσο πιο εύκολο θα είναι να τη δεχτεί και το ίδιο το παιδί.

               Για παιδιά νηπιαγωγείου και πρώτες τάξης του δημοτικού (ηλικίες 5 έως 7 ετών):

               Και σε αυτήν την ηλικία το παιδί λειτουργεί βάσει παραδείγματος, όμως μπορούμε να ξεκινήσουμε και να αιτιολογούμε μερικώς την αναγκαιότητα της μάσκας. Σίγουρα δε θα αναφέρουμε εξαρχής λεπτομέρειες για την επικινδυνότητα του κορονοϊού, όμως μία πιο ανάλαφρη επεξήγηση είναι χρήσιμη. Μπορούμε να του εξηγήσουμε πως όλοι μας κουβαλάμε κάποια μικρόβια και πως η μάσκα θα προστατεύει όχι μόνο τη μαμά και το μπαμπά, αλλά και τους φίλους του στο σχολείο από αυτά, ενώ εκείνο θα προστατεύεται με τη μάσκα που φορούν οι φίλοι του κι ότι όλο αυτό είναι κάτι καλό. Καθώς τα παιδιά σε αυτήν την ηλικία νοιάζονται για τους γύρω τους, αυτή είναι μία εύκολη προσέγγιση. Ακόμη και η αναφορά σε κάποιον αγαπημένο του ήρωα μπορεί να βοηθήσει, όπως “όταν ο Iron Man φοράει την πανοπλία του για να πολεμήσει τους κακούς, έτσι κι εμείς θα φορέσουμε τη μάσκα τώρα που θα βγούμε έξω”. Σε γενικές γραμμές χρησιμοποιούμε εκφράσεις και παραδείγματα σε μία φρασεολογία που θα μπορεί να κατανοήσει και να αποδεχθεί ευκολότερα το παιδί.

               Παιδιά δημοτικού (ηλικίες 6 έως 10 ετών):

               Τα παιδιά αυτής της ηλικίας κατανοούν περισσότερα από τα μικρότερα παιδιά, εντούτοις κάποιες πληροφορίες πιθανώς θα τα τρομάξουν. Μπορούμε μεν να μιλήσουμε στο παιδί για ένα μικρόβιο που υπάρχει στην κοινότητα που κάνει κάποιους ανθρώπους να αρρωστήσουν, αλλά την ίδια στιγμή θα πρέπει και να το διαβεβαιώσουμε πως, εφόσον τηρεί τα μέτρα προστασίας (τη μάσκα, εν προκειμένω), είναι ασφαλές. Μία καλή προσέγγιση είναι να του εξηγήσουμε πως οι γιατροί δουλεύουν συνέχεια για να βοηθήσουν όσους αρρωσταίνουν και πως στο μεταξύ εμείς βοηθάμε τους γιατρούς φορώντας τη μάσκα όταν βγαίνουμε έξω. Επιγραμματικά, δεν είναι ανάγκη να “βομβαρδίσουμε” το παιδί με πληροφορίες που πιθανώς θα το τρομάξουν, όπως το ότι κινδυνεύουν ο παππούς, η γιαγιά, οι γονείς του ή και το ίδιο το παιδί. Ακόμη, μπορούμε να του κάνουμε τη διαδικασία αποδοχής της μάσκας πιο εύκολη επιτρέποντάς του να διαλέξει εκείνο τη μάσκα που θέλει να φοράει ή ακόμη και να διακοσμήσει μία όπως αυτό επιθυμεί.

               Παιδιά στην προεφηβεία (ηλικίες 11 έως 13 ετών):

               Πλέον τα παιδιά αποκτούν μία ευρύτερη αντίληψη του τι συμβαίνει κι ας μην ξεχνάμε πως σε αυτήν την ηλικία έχουν πρόσβαση σε μία πληθώρα πληροφοριών από τις οποίες πολλές μπορεί να είναι κι ανακριβείς. Κατ’ επέκταση, αυτό μπορεί να προκαλέσει στα παιδιά έντονο αίσθημα άγχους. Σε πρώτη φάση, επομένως, καλό είναι να περιορίζουμε την έκθεση των παιδιών σε κάθε μορφή πληροφόρησης, όπως δελτία ειδήσεων και ενημερωτικές ιστοσελίδες. Εμείς πρέπει να είμαστε εκείνοι που θα παρέχουμε στο παιδί της πληροφορίες που θα του δώσουν μία εικόνα για την πορεία της επιδημίας στην κοινότητα. Αυτές οι πληροφορίες, ωστόσο, καλό είναι να μην περιέχουν ορολογίες και περιστατικά που θα το θορυβήσουν. Σε ό,τι αφορά τη μάσκα τώρα, τα παιδιά του γυμνασίου τείνουν να ενσωματώνουν στην καθημερινότητά τους συνήθειες που έχουν συμμαθητές και φίλοι τους. Έτσι είναι πολύ εύκολο να δώσουμε στο παιδί να καταλάβει πως η χρήση μάσκας αυτήν την περίοδο είναι επίκαιρη σε κοινωνικό επίπεδο. Επίσης μπορεί να βοηθήσει αν το παιδί δει πως κι οι διάσημοι που θαυμάζει όχι μόνο χρησιμοποιούν τη μάσκα, αλλά τονίζουν και τη σημασία της χρήσης της.

               Έφηβοι:

               Όπως και στην περίπτωση της προεφηβείας, έτσι και οι έφηβοι έχουν μία ανεπτυγμένη πλέον ικανότητα να διαχειρίζονται καταστάσεις και πληροφορίες. Όμως κι εδώ παίζει ουσιαστικό ρόλο η σωστή κατεύθυνση προς τις πληροφορίες που του είναι απαραίτητες από εδώ και πέρα. Οπότε καλό είναι να προτείνουμε στο παιδί να διαβάσει ενημερώσεις κι έρευνες από τις ιστοσελίδες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, του ΕΟΔΥ ή άλλων έγκριτων μέσων, ενώ στη συνέχεια συστήνεται μία συζήτηση ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας ώστε το παιδί να μπορεί να εκφραστεί για όσα τυχόν το προβληματίσουν. Σε αυτήν τη συζήτηση μπορεί να τεθεί και το ζήτημα της χρήσης της μάσκας. Ακόμη, το παιδί στην εφηβεία πρέπει να κατανοήσει πως δεν είναι απαραίτητο πως το ίδιο θα νοσήσει σοβαρά, εντούτοις ελλοχεύει ο κίνδυνος να μεταδώσει τον ιό σε κάποιο ευάλωτο μέλος της οικογένειάς του. Εφόσον καταλάβει το μέγεθος της ευθύνης απέναντι στα άτομα που αγαπά και για τα οποία νοιάζεται, η αποδοχή της μάσκας θα γίνει πιο εύκολη. Σε περίπτωση, όμως, που το παιδί αντιδράσει, ίσως χρειαστεί κάποια στρατηγική με την οποία το παιδί θα επιβραβεύεται.

               Το βασικότερο που πρέπει να θυμόμαστε είναι πως οι γονείς αλλά κι οι εγγύς συγγενείς θέτουμε το παράδειγμα, ανεξάρτητα της ηλικίας που βρίσκετε κάθε παιδί. Εφόσον αντιληφθούμε εμείς οι ίδιοι την ευθύνη απέναντι στους ανθρώπους μας αλλά και στην κοινότητά μας, τότε το να μας ακολουθήσει και το παιδί θα είναι σαφώς πιο εύκολο.

               Πηγή: Healthline

               Photo credits:@mborisov (unsplash), Reviewed, USA Today & The Philadelphia Inquirer

You may also like