Ο πιο καλός ο μαθητής… από τη Βαλιάνα Κοσμά

school2Έχω πολλές φίλες μαμάδες και όλες ανησυχούν για το ίδιο πράγμα: «πώς θα γίνει το παιδί μου καλός μαθητής στο σχολείο;». Η «συνταγή» είναι πολύ απλή, δοκιμασμένη χρόνια. Θα δοθεί σε δύο μέρη. Αρχικά, θα δούμε πώς μπορούμε να προετοιμάσουμε ένα παιδί για τα βασικά μαθήματα και στη συνέχεια για το τι γίνεται όταν το παιδί ξεκινήσει να πηγαίνει σχολείο.

Όλα ξεκινούν από την παιδική ηλικία, οπότε και το παιδί αρχίζει να αντιλαμβάνεται τον κόσμο γύρω του. Εκτός από την «κατηγορία» δημιουργικό παιχνίδι, που είναι και στη μόδα η λέξη, χρειάζεται πολλή συζήτηση με το παιδί. Το θέαμα ενός παιδιού να κάθεται να παίζει μόνο του με τις ώρες ή να βλέπει τηλεόραση είναι άσχημο και άδικο για το ίδιο το παιδί. Προσοχή! Η τηλεόραση και το παιχνίδι είναι στο πρόγραμμα, αλλά όχι συνέχεια. Χρειάζονται, αλλά με μέτρο. Οι γονείς πρέπει να συζητούν με τα παιδιά τους. Με τον τρόπο αυτό χτίζεται και η εμπιστοσύνη του παιδιού στο γονιό, αλλά και αναπτύσσεται η νοημοσύνη και η επικοινωνιακή ικανότητα. Βλέπω πολλά παιδιά που αν τους δώσεις το κατάλληλο ερέθισμα, καταλαβαίνεις ότι είναι πανέξυπνα. Αλλά τι να το κάνουν το καλό μυαλό, αν το έχουν καθημερινά να «κοιμάται»; Όσο έξυπνο κι αν είναι ένα παιδί, αν αφήνεται στο έλεος της τηλεόρασης (με τις ώρες, το τονίζω) δεν μπορεί να επικοινωνήσει με άλλα παιδάκια της ηλικίας του και παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα συμπεριφοράς. Η συζήτηση θα βοηθήσει το παιδί να αναπτύξει ιδέες και θα του είναι εύκολο το μάθημα της έκθεσης.

school1Οι γονείς πρέπει να διαβάζουν παραμύθια στα παιδιά. Όχι να τους βάζουν ένα cd με παραμύθια πριν κοιμηθούν (ή να το κάνουν αφού τους έχουν ήδη διαβάσει). Να κάθονται μαζί, να διαλέγει το παιδί το βιβλίο και να του διαβάζουν σιγά σιγά το παραμύθι. Με τον τρόπο αυτό, εκτός του δεσίματος γονέα και παιδιού, το παιδί μαθαίνει να αναγνωρίζει – φωτογραφίζει τις λέξεις. Αυτό το βοηθάει πάρα πολύ όταν στο δημοτικό θα μπει στη διαδικασία της ανάγνωσης και της ορθογραφίας. Επίσης, αν τα παιδιά ακούν σε μορφή παραμυθιού την Ελληνική Μυθολογία, θα είναι εξαιρετική προεργασία και για το μάθημα της Ιστορίας.

Στην «προετοιμασία» των θετικών μαθημάτων βοηθούν πολύ μικρά πειράματα και κατασκευές. Για παράδειγμα, όταν βάλουμε αλάτι στο νερό και το ανακατέψουμε, παρατηρούμε δύο βασικές ιδιότητες των μειγμάτων. Πρώτον, ότι το αλάτι διαλύεται στο νερό και δεύτερον ότι το αλατόνερο είναι αλμυρό, σε σχέση με το νερό που είναι άγευστο, άρα το αλάτι διατηρεί τις ιδιότητές του. Ένα άλλο «κολπάκι» για να καταλάβουν τα παιδιά τα μαθηματικά πριν το σχολείο, είναι να τους ζητάτε να σας φέρουν κάτι σε συγκεκριμένη ποσότητα, για παράδειγμα 5 αμύγδαλα, ή να τα ρωτάτε πόσα αμύγδαλα (χρησιμοποιώντας το προηγούμενο παράδειγμα) θα μείνουν αν φάτε τα 2. Μικρά απλά πραγματάκια που βάζουν το μυαλό να δουλεύει.

Οι παραπάνω συμβουλές είναι καθαρά εμπειρικές και βασίζονται σε όσα έχω δει τόσα χρόνια να λειτουργούν θετικά στα παιδιά.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη Βαλιάνα Κοσμά, πατήστε εδώ

You may also like