*από την Αννα Ραφτοπούλου–Παιδαγωγό
Τα άγχη μιας μητέρας, οι αγωνίες της, η κάθε της μικρή ή μεγάλη προσπάθεια να προστατεύσει το παιδί της, να προσφέρει το καλύτερο, ο προβληματισμός για την εξέλιξη και για την πορεία του στο μέλλον είναι μόνο ένα μικρό δείγμα από αυτά που βιώνω καθημερινά στη δουλειά μου.
Τα περισσότερα απλά τα διαισθάνομαι, τα αφουγκράζομαι και προσπαθώ να βρω τον τρόπο εκείνο με το οποίο θα προσεγγίσω τις ανησυχίες, θα καθησυχάσω, όταν χρειάζεται, αλλά παράλληλα θα αφυπνίσω και όταν το κρίνω αναγκαίο.
Η Ελληνίδα μάνα εξελίσσεται, στοχεύει διαφορετικά από ότι στο παρελθόν, προσαρμόζεται σε νέα δεδομένα αλλά παραμένει εκείνη που σταθερά προστατεύει το «μωρό της» ακόμη και όταν αυτό έχει πάψει, βιολογικά τουλάχιστον, να είναι το «μωρό της».
Θεωρεί ότι προσφέρει τα καλύτερα, θυσιάζει τη δική της προσωπική ζωή για το παιδί της, αφιερώνεται εξ΄ ολοκλήρου σε αυτό και παραβλέπει άθελα της τη δική του προσωπικότητα και τις δικές του ανάγκες. Ανάγκες για αυτονομία, για υπευθυνότητα, για ομαλή κοινωνικοποίηση, για απλές δημιουργικές ή και όχι δραστηριότητες.
Επικεντρώνεται κυρίως σε εκπαιδευτικές διαδικασίες, συχνά μη αντίστοιχες προς την ηλικία του, προβληματίζεται μονίμως για το «μέλλον», παραβλέπει όλες αυτές τις μικρές, καθημερινές, ΜΟΝΑΔΙΚΕΣ στιγμές, πιέζει σε λάθος κατευθύνσεις.
Η εμπειρία ως μητέρα αλλά και ως εκπαιδευτικός, σε συνδυασμό με τη γνώση, μου έχει πολλάκις αποδείξει ότι τα πιο ισορροπημένα, τα πιο αυτόνομα, τα πιο υπεύθυνα παιδιά είναι εκείνα που μεγαλώνουν ΑΠΛΑ χωρίς άγχος, σε ένα οικογενειακό περιβάλλον, οποιασδήποτε μορφής, που επικεντρώνεται σε διαδικασίες του παρόντος, εκεί που υπάρχει η συνειδητοποίηση ότι το παιδί ΕΙΝΑΙ ΠΑΙΔΙ.
Η μετάβαση στο εξωοικογενειακό περιβάλλον οφείλει να γίνεται με την ίδια απλότητα και με την αντίστοιχη συνειδητοποίηση. Η μονάδα γίνεται μέλος της ομάδας και ως μέλος μιας ομάδας θα δεχτεί και την αναγνώριση αλλά και την απόρριψη. Και ο γονιός δε θα είναι πάντα παρών, και δεν πρέπει να είναι, για να προστατεύει, πρέπει όμως να θέτει βάσεις και να προετοιμάζει το κατάλληλο υποστηρικτικό περιβάλλον. Ένα περιβάλλον που θα δίνει ώθηση και που δε θα «μπλοκάρει» την εξέλιξη.
Το παιδί που καθοδηγείται ασφυχτικά είναι συχνά παγιδευμένο ανάμεσα στο να ικανοποιήσει τους γονείς του από τη μια και τις δικές του ανάγκες από την άλλη. Είναι λιγότερο ανέμελο και πιο συγκρατημένο. Είναι ένα «ήσυχο» παιδί.
Το ζητούμενο όμως είναι «Είναι ένα ευτυχισμένο παιδί?»
* Η κα Ραφτοπούλου είναι απόφοιτη του Παιδαγωγικού Τμήματος από το Freie Universität του Βερολίνου και διευθύντρια της “Νηπιακής Αγωγής”
4 comments
ΧΡΗΣΙΜΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΓΙΑ ΕΜΑΣ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ.ΧΩΡΙΣ ΟΜΩΣ ΝΑ ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ ΓΡΑΦΙΚΗ ΕΧΩ ΜΙΑ ΜΙΚΡΗ ΑΠΟΡΙΑ.ΩΣ ΓΝΩΣΤΟ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΑΘΡΕΥΤΗΣ ΜΑΣ…ΜΑΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝΕ ΚΑΙ ΜΑΣ ΜΙΜΟΥΝΤΑΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ.ΜΠΟΡΟΥΝ ΛΟΙΠΟΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΗΜΕΡΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΑ ΟΤΑΝ ΒΛΕΠΟΥΝ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΝΑ ΜΗΝ ΜΠΟΡΟΥΝΕ ΝΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΦΕΡΟΥΝ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΤΑ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ?ΜΠΟΡΟΥΝΕ ΟΤΑΝ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΦΤΑΝΟΥΝΕ ΝΑ ΠΗΓΑΙΝΟΥΝ ΣΤΟΝ ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑ ΓΙΑ ΚΛΟΠΗ ΜΑΡΚΑΔΟΡΩΝ ?ΜΠΟΡΟΥΝΕ ΟΤΑΝ ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΣΟΒΑΡΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΞΕΡΟΝ ΤΙ ΘΑ ΦΑΝΕ ΚΑΙ ΑΝ ΘΑ ΕΧΟΥΝΕ ΣΠΙΤΙ ΝΑ ΖΗΣΟΥΝΕ ΣΕ 2 ΜΗΝΕΣ ΓΙΑΤΙ ΘΑ ΤΟΥΣ ΚΑΝΟΥΝΕ ΕΞΩΣΗ?ΚΑΙ ΠΟΛΛΑ ΑΛΛΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΟΥ ΦΤΑΝΕΙ ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΝΑ ΓΡΑΦΩ…ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ ΕΧΟΥΝΕ ΓΙΝΕΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΔΙΝΟΥΝΕ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥΣ ΣΤΟ ΑΓΧΟΣ ΤΗΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΣΕ ΕΝΑ ΠΟΛΥ ΚΑΚΟΒΟΥΛΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ.ΟΧΙ ΔΕΝ ΘΕΛΩ ΝΑ ΠΟΛΙΤΙΚΟΠΟΙΗΣΩ ΤΗΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΑΠΛΑ ΣΑΝ ΜΗΤΕΡΑ ΓΡΑΦΩ ΤΙΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΜΟΥ…ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ…ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΕΝΟΙ ΓΟΝΕΙΣ…ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΑ…ΔΥΣΤΥΧΙΣΜΕΝΟΙ ΓΟΝΕΙΣ….ΔΥΣΤΥΧΙΣΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΑ…ΟΤΑΝ Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΙΝΑΙ ΕΤΣΙ ΔΥΣΚΟΛΗ (ΠΟΥ ΣΤΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΠΙΤΙΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ)ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΟΙ ΜΗΤΕΡΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΨΟΥΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ?ΕΝΑ ΤΕΤΟΙΟ ΑΡΘΡΟ ΝΑ ΜΟΥ ΕΠΙΤΡΕΨΕΤΕ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΩ…..ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΣΑΣ.
Απ οτι ειδα αναφερεστε διαρκως στο ρολο της μητερας. Αναρωτιεμαι αν στο Παιδαγωγικο τμημα του Πανεπιστημίου Freie δεν κανουν λογο για το ρολο του πατερα στην αναπτυξη του παιδιου.
Ειναι τουλαχιστον ντροπη το ετος 2013 να παραγνωριζεται σε τετοιο βαθμο ο ρολος του πατερα.
Και μιας και μιλατε για “ευτυχισμενα παιδια” επιτρεψτε μου να σας πω οτι ευτυχισμενα παιδια ειναι τα παιδια που εχουν κοντα τους και τους δυο τους γονεις.
Αυτα…
Η κα Ραφτοπουλου σε καμία περίπτωση δεν είχε πρόθεση να “υποτιμήσει” το ρόλο του πατέρα, ο οποίος είναι εξίσου σημαντικός για την συναισθηματική ισορροπία και εξέλιξη ενός παιδιού.
Λυπάμαι που μου διέφυγε το σχόλιο σας και απαντώ με τόσο μεγάλη καθυστέρηση. Έχετε απόλυτο δίκιο. Ο ρόλος του πατέρα είναι εξ΄ίσου σημαντικός και κανένας δεν το αμφισβητεί. Το άρθρο μου όμως εστίαζε στη μητέρα και ίσως θα έπρεπε να υπάρχει ο σχετικός υπότιτλος. Υπόσχομαι να επανέλθω με ένα νέο άρθρο που να αναφέρεται στο ρόλο των γονέων γενικότερα. Όσο για το Πανεπιστήμιο του Βερολίνου είναι από τα πλέον προοδευτικά και ίσως από τα πρώτα που αναγνώρισαν και μετέδωσαν και μεταδίδουν στους φοιτητές ότι η ευτυχία ενός παιδιού εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την καλή επικοινωνία μητέρας και πατέρα και ότι ο καθένας ξεχωριστά, αλλά και μαζί, παίζει το δικό του καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη του. παιδιού.
Comments are closed.