ΤΗΛΕΪΑΤΡΙΚΗ: ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΣΤΗΝ ΙΑΤΡΙΚΗ;

               Σε έναν κόσμο όπου η τεχνολογία εισέρχεται σε κάθε κλάδο, ήταν επόμενο να καταλάβει εάν ακόμη μεγαλύτερο τμήμα της ιατρικής. Συνδυαστικά με την πανδημία της COVID όπου οι επισκέψεις στο γιατρό περιορίστηκαν στις απολύτως απαραίτητες, η τηλεϊατρική γίνεται όλο και πιο συνήθης στο δυτικό κόσμο. Τι σημαίνει, όμως, η τηλεϊατρική και ποια είναι η προβλεπόμενη εξέλιξη;

               Στην ουσία, η τηλεϊατρική συγκεντρώνει τις δυνατότητες των τηλεπικοινωνιών ώστε ο ασθενής να προσλαμβάνει τις απαραίτητες υπηρεσίες υγείας από το θεράποντα ιατρό του. Αν κι έρχεται να αντικαταστήσει τις επισκέψεις στο ιατρείο… Ο στόχος είναι η ιατρική υπηρεσία να είναι εξίσου αποτελεσματική κι υψηλού επιπέδου. Η τηλεϊατρική εφαρμόζεται κυρίως μέσω τηλεφωνικών κλήσεων, εντούτοις κάποιοι ιατροί επιλέγουν και video call πλατφόρμες όπως το Face Time ή το Zoom.

               Ποια είναι τα οφέλη για τον ασθενή;

               Πόσες φορές δε σκεφτήκαμε τις προσαρμογές που πρέπει να κάνουμε στη μέρα μας για να παρευρεθούμε σε ένα ιατρικό ραντεβού; Να πάρουμε άδεια από τη δουλειά, για τους γονείς η φύλαξη του παιδιού, η αναμονή, αλλά και η “περιπέτεια” του να φτάσουμε εξαρχής στο ιατρείο στην ώρα μας.

               Με την τηλεϊατρική:
  • Μηδενίζεται ο χρόνος προσέλευσης κι αναμονής
  • Εξοικονόμηση χρόνου και χρημάτων κατά τη μετακίνηση (ειδικά για τους χρήστες ΙΧ, η εύρεση μία θέσης πάρκινγκ ή και το κόστος της είναι κάποιες φορές αποτρεπτικός παράγοντας)
  • Υπάρχει η δυνατότητα για ραντεβού ακόμη σε ώρες που μας εξυπηρετούν καλύτερα
  • Ευρύτερη πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας, ακόμη και σε επαγγελματίες εκτός της περιοχής μας (στην Ελλάδα η τηλεϊατρική ήδη εφαρμόζεται σε απομακρυσμένες περιοχές, όπως τη νησιωτική χώρα)
  • Καλύτερη παρακολούθηση της φαρμακευτικής αγωγής
  • Οι επείγουσες επισκέψεις και εισαγωγές στο νοσοκομείο μειώνονται στις απαραίτητες
  • Συντομότερη παραμονή στο νοσοκομείο με τη χρήση συσκευών και εφαρμογών ιατρικής παρακολούθησης από το σπίτι
               Η τηλεϊατρική μπορεί να εφαρμοστεί σε μία σειρά ιατρικών υπηρεσιών χωρίς να μειώνεται η ποιότητά τους, όπως:
  • Τακτικοί έλεγχοι για χρόνιες παθήσεις
  • Θεραπεία για μεταδοτικές ασθένειες όπως γρίπη ή Covidή και λιγότερο επείγοντα περιστατικά, όπως βήχας, αλλεργίες κι ήπιος ορθοπεδικός πόνος
  • Θεραπεία για δερματολογικές παθήσεις, όπως ακμή
  • Παροχές υπηρεσιών ψυχικής υγείας, όπως διαγνώσεις, θεραπείες και φαρμακευτική αγωγή
  • Συμβουλευτική μετά από εξετάσεις που ζητήθηκαν από το θεράποντα ιατρό
  • Παρακολούθηση νέου φαρμακευτικού σχήματος (μεταβολές, παρενέργειες κοκ)
  • Συμβουλευτική συνεδρία από εξειδικευμένο επαγγελματία υγείας
  • Μετεγχειρητική παρακολούθηση με τη βοήθεια εξοπλισμού και software

Εντούτοις, η τηλεϊατρική δε μπορεί να αντικαταστήσει τη δια ζώσης περίθαλψη. Επομένως, είναι απαραίτητη η προσέλευση στα επείγοντα σε καταστάσεις όπου χρειάζεται άμεση ιατρική παρέμβαση όπως έγκαυμα, κάταγμα, στηθάγχη, δύσπνοια, επιληπτική κρίση ή επίμονος υψηλός πυρετός. Επίσης η τηλεϊατρική δε μπορεί να καλύψει ανάγκες σε περίπτωση κοιλιακών πόνων. Αυτές είναι περιπτώσεις που πρέπει να διερευνηθούν απευθείας από το γιατρό.

               Η τηλεϊατρική μπορεί να γίνει ένα χρήσιμο μέσο τόσο για τους επαγγελματίες υγείας όσο και για τους ασθενείς… Ωστόσο είναι βασικό να θυμόμαστε πως ίσως δε μπορεί να εξυπηρετήσει κάθε περιστατικό. Παρ’ όλα αυτά θα ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρον να δούμε τις εφαρμογές της στη Ελλάδα σε μεγαλύτερη κλίμακαεφόσον οι υποδομές και το νομικό πλαίσιο μπορούν να υποστηρίξουν μία τέτοια υπηρεσία σε μία ευρύτερη κλίμακα.

               Πηγή: Health Line

Featured image: @gettyimages/unsplash.com

You may also like